Kezdőlap » Tippek-Tanácsok » Jogszabályok » Légi utasok jogai, Vis major, Kártérítés
0

Légi utasok jogai, Vis major, Kártérítés 10/12/28

Szerző:

– Vis major A latin eredetű Vis major (túlerővel) szavának jelentése, egy vagy nagyobb túlerőt, ellenállhatatlan erőt jelent. Egy olyan veszteséget definiál, amelynek eredménye természetes okra vezethető vissza, és a […]


Bejegyzés nyomtatása Bejegyzés küldése e-mailen pdf

– Vis major

A latin eredetű Vis major (túlerővel) szavának jelentése, egy vagy nagyobb túlerőt, ellenállhatatlan erőt jelent. Egy olyan veszteséget definiál, amelynek eredménye természetes okra vezethető vissza, és a következményt nem lehetett volna megakadályozni óvatossággal, gondossággal és gondozással sem. A Vis major tehát nem más, mint egy előre nem látott kényszerítő körülmény, elháríthatatlan akadály, ami meggátol valamely kötelezettség elvégzésében. A Vis major kategóriájába tartozott többek között az izlandi Eyjafjallajökull vulkánjának a kitörése, amely széleskörű járattörléshez és néhány napos légtérzárhoz vezetett (2010. április 15-én és 16-án a legtöbb európai repülőtér teljesen zárva volt), de ide sorolható olyan természeti katasztrófa is, amikor a vártnál nagyobb mennyiségű csapadék áttör egy gátat, és a kiszabadult vízmennyiség, hatalmas területet önt el, ellehetetlenítve a földterületen lévő gazdálkodást is.

Izlandi Eyjafjallajökull vulkánjának a kitörése

Izlandi Eyjafjallajökull vulkán

A hatályos jogszabályok szerint azonban az utasnak Vis major esetén is köteles segítséget nyújtani lehetőségeinek megfelelően a légitársaság, és az utazási iroda, még akkor is, ha Vis major helyzetre visszavezethető nehézségei támadnak az utazás során.

Az utazási szerződésről szóló kormányrendelet „281/2008. (XI. 28.)” szerint az utazási vállalkozó (utazásszervező, utazásközvetítő) természetesen felel a szerződésben foglaltakért, ám kártérítési felelőssége nincs, hiszen a történtek az utazási vállalkozó akaratán kívül álló okok miatt történtek, és ennek következményeit a vállalkozó a legkörültekintőbb gondosság mellett sem lett volna képes elhárítani.

Vis Major esetén a légitársaság a menetrendben feltüntetett útvonalat megváltoztathatja, közbenső leszállóhelyet kihagyhatja, illetve közbenső leszállóhelyet iktathat be, ám az utas ilyenkor a szerződéstől azonnali hatállyal elállhat.

Olcsó repülőjegyek New York, Miami, London, Párizs, Madrid

– Légi utasok jogai (EU jogszabályok)

Az Európai Unió számos jogszabályt (az Európai Parlament és a Tanács 261/2004/EK rendelete, 2004. február 11.) alkotott, hogy biztosítsa a légi utasokkal való tisztességes bánásmódot. Az Ön járatát üzemeltető légitársaság felelős az Ön és poggyásza fuvarozásáért, és köteles az Ön jogait tiszteletben tartani.

A beszállás megtagadása, járattörlés:

Ha megtagadják Öntől a beszállást, vagy járatát törlik, a járatát működtető légitársaságnak pénzbeli kártalanítást, valamint segítségnyújtást kell biztosítania Önnek. Ezek a jogok, bármilyen járatra vonatkoznak, beleértve a bérelt járatokat (charterjáratokat) is, amennyiben Ön idejében bejelentkezik (check-in) a járatra, amely:

  • az EU valamely repülőteréről indul, vagy
  • az EU valamely repülőterére érkezik az EU-n kívülről, és a járatot EU-beli légitársaság működteti
A beszállás megtagadása:

Amennyiben az utasok száma meghaladja a rendelkezésre álló ülőhelyekét, a légitársaságnak először önként jelentkezőket kell felkérnie, hogy azok – megállapodás szerinti juttatások ellenében – adják át ülőhelyüket. A juttatások tartalmazzák a repülőjegy árának visszatérítésének lehetőségét, vagy azt, hogy Ön más közlekedési eszközzel juthasson el úti céljára.

Ha Ön nem tartozik az ülőhelyüket önként átadók közé, a légitársaságnak a következő összegű kártalanítást kell fizetnie Önnek:

  • 1 500 km-nél rövidebb járat esetén 250 eurót
  • 1 500 km-nél hosszabb, az EU-n belüli járat vagy egyéb, 1 500 és 3 500 km közötti járat esetén 400 eurót
  • az EU-n kívüli, 3 500 km-nél hosszabb járat esetén 600 eurót

A kártérítés összege a felére csökkenthető, ha a késés a fenti esetekben nem több mint két, három, illetve négy óra.

A légitársaságnak továbbá a következő ellátást kell nyújtania Önnek:

  • a jegyár visszatérítésének lehetőségét (ha szükséges, ingyenes visszautazással az utazás kiindulópontjára), vagy azt, hogy Ön más közlekedési eszközzel juthasson el úti céljára
  • élelmiszert és üdítőket, továbbá, ha szükséges, szállodai elhelyezést (beleértve a transzfert is a repülőtér és a szálláshely között), valamint kommunikációs lehetőséget (díjmentesen két telefonhívást, telex vagy faxüzenet, illetve e-mail küldését)

Járattörlés (Cancelled):

Ha az Ön járatát törlik, a járatot működtető légitársaság a következőket köteles nyújtani Önnek:

  • a jegyár visszatérítésének lehetőségét (ha szükséges, ingyenes visszautazással az utazás kiindulópontjára), vagy azt, hogy Ön más közlekedési eszközzel juthasson el úti céljára
  • élelmiszert és üdítőket, továbbá, ha szükséges, szállodai elhelyezést (beleértve a transzfert is a repülőtér és a szálláshely között), valamint kommunikációs lehetőséget (díjmentesen két telefonhívást, telex vagy faxüzenet, illetve e-mail küldését)

A légitársaság járattörlés esetén, a beszállás megtagadásánál említettel azonos mértékű kártalanítás megfizetésére is köteles, kivéve, ha idejében értesítette az utasokat, és más közlekedési lehetőséget biztosított számukra, amellyel az eredetileg tervezettel megközelítőleg azonos időben érkeznek úti céljukra.

A kártalanítás vagy a visszatérítés történhet készpénzben, banki átutalással vagy csekkel, valamint – ha Ön ehhez írásos hozzájárulását adja – akkor utazási utalványok (voucher) formájában is. A kifizetésnek hét napon belül meg kell történnie.

A légitársaság nem köteles a járattörlés miatt kártérítést fizetni:

  • ha a menetrend szerinti indulási időpont előtt legalább két héttel tájékoztatták az utasokat a járat törléséről, vagy
  • az indulás menetrend szerinti időpontja előtt legkorábban két héttel és legkésőbb hét nappal tájékoztatták őket a járat törléséről és átfoglalást ajánlottak számukra
  • az indulás menetrend szerinti időpontja előtti hét napon belül tájékoztatták őket a járat törléséről, és átfoglalást ajánlottak számukra, lehetővé téve, hogy legfeljebb egy órával a menetrend szerinti indulás időpontja előtt induljanak, és végső célállomásukat a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legfeljebb két órás késéssel érjék el
  • ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni (Vis major)

Amennyiben Ön a járattörlés esetén a repülőjegy árának visszatérítését választja, továbbá semmilyen követelése nem lehet a légitársaság felé. Ennek megfelelően nem tarthat igényt élelmiszerekre és üdítőkre, egyéb ellátásra, vagy szállásfoglalásra a továbbiakban.

100.000 szállás világszerte – Magyar kezelőfelület, Biztonságos fizetés
Olcsó repülőjegyek New York, London, Párizs, és más nagyvárosokba!

Jelentős időtartamú késés:

Valamennyi járat esetében, beleértve a charterjáratokat (bérelt járatokat) is, amennyiben Ön idejében bejelentkezik (check-in) a járatra, amely:

  • az EU valamely repülőteréről indul, vagy
  • az EU valamely repülőterére érkezik az EU-n kívülről, és a járatot EU-beli légitársaság működteti

továbbá a járatot működtető légitársaság

  • két óra vagy annál hosszabb késésre számít 1 500 km-nél rövidebb járat esetén
  • három óra vagy annál hosszabb késésre számít 1 500 km-nél hosszabb, az EU-n belüli járat vagy egyéb, 1 500 és 3 500 km közötti járat esetén
  • négy óra vagy annál hosszabb késésre számít az EU-n kívüli, 3 500 km-nél hosszabb járat esetén

A légitársaságnak az alábbi ellátást kell nyújtania Önnek jelentős időtartamú késés esetén:

  • élelmiszert és üdítőket, továbbá, ha szükséges, szállodai elhelyezést (beleértve a transzfert is a repülőtér és a szálláshely között), valamint kommunikációs lehetőséget (díjmentesen két telefonhívást, telex vagy faxüzenet, illetve e-mail küldését)

Ha a késés öt óra vagy annál hosszabb, a légitársaság fel kell, hogy ajánlja a jegyár visszatérítésének lehetőségét is (ha szükséges, ingyenes visszautazással az utazás kiindulópontjára).

Járattörlés és késés utáni ellátás a Magyarországról induló járatok esetében:

A Monori Városi Bíróság döntése értelmében, amely 2010. áprilisában emelkedett jogerőre, a Magyarországról járatokat (charter és menetrend szerinti) indító légitársaságoknak egy rendelet, az alábbi összegek megtérítését írja elő járattörlés és késés esetén az utasoknak:

  • 2-3 órás késés esetén – 8 euró
  • 5-8 órás késés esetén – 13 euró
  • 8-11 órás késés esetén – 18 euró
  • 11-14 órás késés esetén – 23 euró
  • 14-17 órás késés esetén – 28 euró
  • 17-20 órás késés esetén – 33 euró
  • 20-23 órás késés esetén – 38 euró
Elhelyezés magasabb vagy alacsonyabb osztályon:

– Előfordul, hogy a légitársaság egy utast magasabb osztályon helyez el, mint amelyre a jegyet váltotta. Ebben az esetben a légitársaság nem kérheti a különbözet megtérítését.

– Ha az utast a légitársaság alacsonyabb osztályon helyezi el, mint amelyre a jegyet váltotta, akkor a különbözet visszatérítésére igényt tarthat.


Poggyász:

A poggyász késésével, elvesztésével és károsodásával kapcsolatos esetekben a Montreali Egyezmény az irányadó, amelynek értelmében a légi fuvarozó (légitársaság) köteles minden egyes ellenőrzött poggyászt poggyász-azonosító címkével ellátni, majd az azonosító címkéket az utas részére átadni, amellyel az utas probléma esetén a poggyász feladását tudja igazolni. Az azonosító címkét őrizze meg addig, amíg a poggyászát hiánytalanul vissza nem kapja! Ön legfeljebb 1 000 SDR (Special Drawing Rights – SDR – Nemzetközi Valutaalap tagjainak pénzneme, 1 SDR = kb. 1,1 EUR) összegű kárigénnyel léphet fel, ha a világ bármely részén egy EU-beli légitársaság járatán kár éri amiatt, hogy megsemmisül, megsérül, elvész vagy késve érkezik meg a poggyásza. Kivételt képez ez alól, ha az utas, amikor a poggyászt a fuvarozónak átadta, külön kiszolgáltatási érdekbevallást tett, és az ezért felszámított esetleges pótdíjat megfizette, ebben az esetben még a pótdíj megfizetésére is igényt tarthat az utas. A feladott poggyász károsodásával kapcsolatos kárigényét írásban kell benyújtania a légi fuvarozónak a poggyász átvételét követő 7 napon belül, késve érkező poggyász esetén pedig az átvételt követő 21 napon belül. A légi fuvarozó (légitársaság) a poggyászért a feladástól számítva egészen addig felel, amíg az utas azt kézhez nem kapja. A légi fuvarozó mentesül a felelősség alól, ha a kár a poggyász benne rejlő hibája, minősége vagy eltérése miatt következett be. Ha a légitársaság nem ért egyet a követeléseivel, Ön bírósághoz fordulhat.

Mozgáskorlátozott utasok:

Minden körülmények között a légitársaságoknak elsőbbséget kell biztosítani a mozgásukban korlátozottak számára és ápolóiknak vagy vakvezető kutyáiknak, akik igazoltan kísérik őket.

Baleseti sérülés, haláleset:

Ön kárigénnyel léphet fel, ha a világ bármely részén egy EU-beli légitársaság járatán bekövetkezett baleseti sérülés következtében kárt szenved. Sürgős anyagi szükségletei fedezésére jogában áll előleget kérnie. Ha a légitársaság nem ért egyet a követeléseivel, Ön bírósághoz fordulhat. Haláleset esetén az Ön hozzátartozója kárigénnyel léphet fel a légitársasággal szemben.

Kárigényét ahhoz a légitársasághoz nyújthatja be, amellyel szerződése van, vagy ahhoz, amely ténylegesen működteti a járatot, amennyiben a kettő különbözik.

A fenti jogokon kívül kárigénnyel léphet fel az utazási vállalkozónál (pl.: utazási iroda), ha az – az úti céltól függetlenül – nem nyújtja az EU-n belül kötött megállapodás szerinti szolgáltatásokat. Ezek a jogok a meghirdetett utazás szerinti járat igénybevételének meghiúsulására is vonatkoznak. Ezenkívül, ha az utazási vállalkozó által meghirdetett szolgáltatások jelentős része meghiúsul, a vállalkozó (pl.: utazási iroda), köteles segítséget nyújtani, valamint – további költség felszámolása nélkül – más megfelelő intézkedéseket tenni, beleértve az utazást is.


Ellátással kapcsolatos rendelkezések:

A légitársaságnak a várakozási idővel ésszerű arányban kell felajánlania élelmiszert és üdítőket. Szállodai elhelyezést csak akkor, ha egy vagy több éjszakás ott tartózkodás szükséges, vagy ha az utazónak a szándékaihoz képest tovább kell ott tartózkodnia.

Elállással kapcsolatos szerződési feltételek:

Elállásra az utazás megkezdése előtt bármikor lehetősége van az utasnak, ennek részleteit az egyes légitársaságok üzletszabályzata tartalmazza. Általában a teljes viteldíj visszajár, de a különböző légitársaságok a törlésért gyakran díjat (easyJet – 10.500 Ft, Wizz Air – 16.500 Ft) számítanak fel, amelyet lehet, hogy egyéb feltételekhez is kötnek (easyJet légitársaság esetében törlésre csak a járat menetrend szerinti indulása előtt legfeljebb 2 órával van lehetőség), ezért mindenképpen olvassuk el a légitársaságok üzletszabályzatának ide vonatkozó részeit.

Ha az utazási vállalkozó (utazási iroda, utazásszervező) az utazási szerződés feltételeit az indulás előtt valamilyen okból kifolyólag jelentősen módosítani kívánja, arról köteles az utast haladéktalanul tájékoztatnia. Ebben az esetben az utas jogosult elállni a szerződéstől, visszakérheti a befizetett díjat, és bánatpénz sem követelhető tőle.

Letöltések:

Hasznos linkek:

A Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal (MKEH) által engedélyezett utazási vállalkozók listája.

Tipp:

  • Utazásszervezői és utazásközvetítői tevékenység csak a kereskedelmi hatóság engedélyével folytatható!
  • Érdemes a számlát megőriznie a várakozás ideje alatt vásárolt élelemről, italról, szállodai szobáról stb., hogy azt később benyújthassa a légitársaságnak.
  • Ha Ön nem részesül jogainak megfelelő elbánásban, azonnal tegyen panaszt a járatot üzemeltető légitársaságnál!
  • Vetessen fel jegyzőkönyvet, ha a légitársaság nem ismeri el a felelősségét, és forduljon az alábbi Hatóságokhoz!
Vitás esetekben az alábbi hatóságokhoz fordulhat:
  • Békéltető Testület
  • Nemzeti Közlekedési Hatóság
  • Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
  • Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete
  • Európai Fogyasztói Központ (Magyarország)

Fel az oldal tetejére

Értékelés

« »

Cimkék: fapados légitársaság, jog, kártérítés, légitársaság, poggyász, utazás


Szóljon hozzá, vagy küldjön visszajelzést weboldaláról.

0 hozzászólás

Szóljon hozzá!