Járatkésés 16/10/14
Szerző: RepülőjegyUtazás.hu
Itt az ősz, de mindannyian szívesen gondolunk vissza a nyaralásra, melyhez csupa pozitív emlék társul. Sajnos nem mindenki nyaralhat önfeledten, hiszen egyre többen szembesülnek a nyaralást kellemetlen élményekkel tarkító utazási […]
Itt az ősz, de mindannyian szívesen gondolunk vissza a nyaralásra, melyhez csupa pozitív emlék társul. Sajnos nem mindenki nyaralhat önfeledten, hiszen egyre többen szembesülnek a nyaralást kellemetlen élményekkel tarkító utazási problémákkal.
A www.jaratkeses.hu szakértőivel cikksorozatot indítunk, melyben rendszeresen bemutatunk olyan problémákat, melyek gyakran előfordulnak.
A legfrissebb Uniós statisztikai adatok szerint a repülős utak 44%-a EU-n belüli, 38%-a pedig EU-n kívüli, 18%-a pedig országon belüli utazás. A 2014-es évben az utasok 22%-ával történt olyan eset, mely alapján kártérítésre voltak jogosultak a légitársaságtól. Ilyen esetek: 3 órás vagy hosszabb késés (69%), poggyászprobléma: késés, sérülés, eltűnés (21%), járattörlés (15%).
Megnyugtató, hogy a repülők 43%-a időben megérkezik az úticélra, de évről-évre nő az egy óránál többet késő járatok száma.
Az Európai Bizottság 2013-as tanulmánya szerint a kártérítésre jogosult utasok pusztán 5-10%-a kezd a légitársasággal szemben kártérítési igényének érvényesítésébe. Ennek fő okai: a légitársaságok nem tájékoztatják az utast, hogy jár kártérítés. A légitársaságok panaszkezelése elégtelen (gyakorlatban nincs a honlapon elérhetőség a panaszkezelésre, illetve nem válaszolnak az e-mailekre). A nemzeti hatóságok (Magyarországon pl.: NKH vagy NFSZ) nem tudnak fizetést kikényszeríteni a légitársaságtól.
Ha késik a gépünk, jó esetben kapunk ellátást a repülőtéren (étel-ital kupon). Telefonhívást vagy e-mail lehetőséget nem szoktak már biztosítanak a légitársaságok. Amennyiben a felháborodott utasok 3 óránál többet várnak az indulásra, praxisunkban nem fordult még elő olyan eset, hogy a légitársaság tájékoztatta volna az utasokat a nekik járó kártérítésről, melynek maximuma 600 euró utasonként.
Ha egy-egy jól tájékozott utas kártérítési igényt érvényesítene, kivétel nélkül elutasítja igényét a légitársaság. A következő okokra szoktak hivatkozni: az üzletszabályzatra történő hivatkozás, mivel a szerint nem jár kártérítés ilyen esetben, vagy rendkívüli időjárási körülmények, továbbá műszaki hiba, esetleg sztrájk.
A légitársaságok előszeretettel hivatkoznak olyan rendkívüli körülményekre a járatkésések esetén, melyek alapján kártérítési kötelezettségük nem áll fenn. Az alábbi diagram érdekessége, hogy a 2015. évben késett repülők pusztán 0,62%-a késett extrém időjárási körülmények miatt, 0,03%-a biztonsági okokból, a nemzeti légiközlekedési hatóságok rendszere miatti késések is pusztán 5,42%-ot tettek ki. A járatkésések 93,5%-ánál tehát a légitársaság nem tudná lerázni az utasokat.
Szintén egy közismert fapados légitársaság visszatérő ötlete a műszaki hibákra történő hivatkozás, ha az utas a neki járó kártérítést igényli. Új elem a hatóságra és üzleti titokra történő utalás, melyet idézünk is olvasóink számára:
“Tekintve, hogy járat késését rejtett gyártási hiba okozta (blue hydraulic pump failure) a járat késésének körülményeit továbbra is rendkívülinek tekintjük. A gyártási hibát az Airbus is elismerte, továbbá a Magyar Légügyi Hatóság, mely több ügyünket is vizsgálta a fent említett hibával kapcsolatban, szintén egyetért azzal, hogy rendkívüli körülménynek minősül. Álláspontunk szerint tehát jogszerűen tagadtuk meg a kompenzáció kifizetését. Az ügyben rendelkezünk dokumentumokkal, ugyanakkor ezek bizalmasak, így ezek kiadására sajnos nincsen lehetőségünk.”
A köztudatban talán az él leginkább, hogy minimum 3 órás késés esetén utasonként fix kártérítés jár: 1500 km vagy annál rövidebb útvonalnál 250 euró, 1500 km felett 400 euró.
Sokan nem tudják, hogy 600 euró jár 3500 km-nél hosszabb út esetén és ha kár érte az utast bármilyen hosszú úton elszenvedett késés miatt, maximum 5.270 euró további kártérítés is jár. (Maximum 1.270 euró a poggyász megsemmisülés, elvesztés, megrongálódás vagy késedelem esetén is jár az utasnak, de erről következő cikkünkben olvashatnak). A kártalanítás banki átutalással, illetve – az utas írásos beleegyezése esetén – utazási utalvánnyal és/vagy más szolgáltatásokkal történik. Tehát fontos, hogy az utas vouchert, leutazható pontokat NEM köteles elfogadni.
Többnyire nem fizetik meg a légitársaságok a fix kártérítésen felül a jártakésésből adódóan lekésett csatlakozó repülőjegy árát, azonban ez sem szabályos.
Amennyiben az indulás időpontja ésszerű számítás szerint az eredeti járat indulását követő nap, szállodai elhelyezést, szállítást a repülőtér és a szálláshely (hotel vagy egyéb) között IS biztosítania kell a légitársaságnak a fix kártérítésen felül. Legalább ötórás késés esetén a jegy árának a vételi ár szerinti visszatérítése hét napon belül meg kell, hogy történjen, az utazás meg nem tett szakaszára vagy szakaszaira (például már induláskor közlik, hogy legalább 5 órát késik a gép és csak egy konkrét esemény volt az utazás célja (koncert, esküvő, stb.). Továbbá a már megtett szakaszra vagy szakaszokra, amennyiben a repülőút az utas eredeti utazási tervével kapcsolatban már nem szolgál semmilyen célt, vagy adott esettben a következővel együtt (pl.: a csatlakozó járat egy kis egzotikus szigetre csak hetente egyszer indul, így a késett járat miatt már nincs értelme odautazni, mert csak 1 hét múlva lehetne továbbutazni). A légitársaság ilyen esetekben is a legkorábbi légijárattal köteles visszajuttatni az utast az első indulási pontra.
Az olvasóban nyilván felmerül, hogy bizonyára sok utánajárás, irat beszerzése szükséges a kártérítés megfizetéséhez. Jó hír, hogy járatkésés esetén nem kell semmilyen plusz dokumentum vagy igazolás részünkre, mivel hozzáférünk olyan adatbázisokhoz, amelyből visszakereshetőek az adatok. Érdemes elővenni a régebbi ügyeket is, mivel 5 éven belül tudja érvényesíteni a kártérítést a www.jaratkeses.hu.
Sok utasnak van járatkésés esetére is szóló biztosítása, ezért meglepődnek, hogy hiába van biztosítva, a biztosító mégsem fizet. Ennek oka: a légitársaság a felelős, tehát elsőként rajta kell a kártalanítást „behajtani”. Csak ennek sikertelensége esetén fordulhat az utas a biztosítóhoz. Ilyen eset lehet például, ha a kártérítés nem fedezi a károkat, ha az utas egy nagyobb utazást késik le, melynek értéke magasabb, mint a maximálisan érvényesíthető kártérítés a légitársasággal szemben.
Nem csak odaúton, hanem a hazaúton elszenvedett járatkésés, továbbá utazási iroda által szervezett ún. társasút esetén és fapados légitársaságok, továbbá nem csak magyar és EU-s, hanem a világ bármely légitársasága ellen érvényesíthető a kártérítés.
És amit semelyik légitársaság nem tart be: az utasok részére a jogaikról nyújtandó tájékoztatás kötelezettsége.
Valószínűleg nem sokan tudják, hogy az utasfelvételnél egy világosan olvasható, a következő szöveget tartalmazó tájékoztatást kell elhelyezni az utasok számára jól látható módon, amely így szól:
„A beszállás visszautasítása, illetve a járat törlése vagy legalább két órás késés esetén az utasfelvételi pultnál vagy a beszálló kapunál kérje a – különösen a – kártalanításhoz és segítségnyújtáshoz kapcsolódó jogait ismertető szöveget.”
A légitársaságnak írásos tájékoztatást kell adnia az EU-s rendelettel összhangban a kártalanítás és segítségnyújtás szabályairól és a kijelölt nemzeti szerv kapcsolattartási adatairól minden, legalább két órás késéssel érintett utasnak.
- Következő cikkünkben a járattörlés, visszautasított beszállás, az alacsonyabb osztályon történő elhelyezésről olvashatnak érdekességeket, illetve megtörtént eseteket.
- Cikksorozatunk befejező részében a poggyászproblémákról írunk majd (késés, eltűnés, rongálódás).
« Római Pantheon, Vatikáni Múzeum, Szent Péter-bazilika – Róma látnivalók 2. rész Beontrips – az új hazai utazási startup »
Cimkék: járatkésés, járattörlés, kártérítés, külföldi utazás, poggyász, poggyászkár, segítségnyújtás, utazás
Szóljon hozzá, vagy küldjön visszajelzést weboldaláról.
Egy hozzászólás
Unfortunately, my flight has been delayed, which means I’ll be arriving later than expected. It’s frustrating, but I’m trying to stay patient. Hoping for a smooth reschedule and a quick takeoff soon. These things happen, but it’s never fun to be stuck waiting. I’ll make the most of the time and stay updated on any new information. Fingers crossed I’ll be on my way shortly!