- RepülőjegyUtazás.hu - https://www.repulojegyutazas.hu -

Légi utasok jogai, Vis major, Kártérítés

– Vis major

A latin eredetű Vis major (túlerővel) szavának jelentése, egy vagy nagyobb túlerőt, ellenállhatatlan erőt jelent. Egy olyan veszteséget definiál, amelynek eredménye természetes okra vezethető vissza, és a következményt nem lehetett volna megakadályozni óvatossággal, gondossággal és gondozással sem. A Vis major tehát nem más, mint egy előre nem látott kényszerítő körülmény, elháríthatatlan akadály, ami meggátol valamely kötelezettség elvégzésében. A Vis major kategóriájába tartozott többek között az izlandi Eyjafjallajökull vulkánjának a kitörése, amely széleskörű járattörléshez és néhány napos légtérzárhoz vezetett (2010. április 15-én és 16-án a legtöbb európai repülőtér teljesen zárva volt), de ide sorolható olyan természeti katasztrófa is, amikor a vártnál nagyobb mennyiségű csapadék áttör egy gátat, és a kiszabadult vízmennyiség, hatalmas területet önt el, ellehetetlenítve a földterületen lévő gazdálkodást is.

Izlandi Eyjafjallajökull vulkánjának a kitörése [1]

Izlandi Eyjafjallajökull vulkán

A hatályos jogszabályok szerint azonban az utasnak Vis major esetén is köteles segítséget nyújtani lehetőségeinek megfelelően a légitársaság [2], és az utazási iroda, még akkor is, ha Vis major helyzetre visszavezethető nehézségei támadnak az utazás [3] során.

Az utazási szerződésről szóló kormányrendelet „281/2008. (XI. 28.)” szerint az utazási vállalkozó (utazásszervező, utazásközvetítő) természetesen felel a szerződésben foglaltakért, ám kártérítési felelőssége nincs, hiszen a történtek az utazási vállalkozó akaratán kívül álló okok miatt történtek, és ennek következményeit a vállalkozó a legkörültekintőbb gondosság mellett sem lett volna képes elhárítani.

Vis Major esetén a légitársaság a menetrendben feltüntetett útvonalat megváltoztathatja, közbenső leszállóhelyet kihagyhatja, illetve közbenső leszállóhelyet iktathat be, ám az utas ilyenkor a szerződéstől azonnali hatállyal elállhat.

Olcsó repülőjegyek New York, Miami, London, Párizs, Madrid [4]

– Légi utasok jogai (EU jogszabályok)

Az Európai Unió számos jogszabályt (az Európai Parlament és a Tanács 261/2004/EK rendelete, 2004. február 11.) alkotott, hogy biztosítsa a légi utasokkal való tisztességes bánásmódot. Az Ön járatát üzemeltető légitársaság felelős az Ön és poggyásza fuvarozásáért, és köteles az Ön jogait tiszteletben tartani.

A beszállás megtagadása, járattörlés:

Ha megtagadják Öntől a beszállást, vagy járatát törlik, a járatát működtető légitársaságnak pénzbeli kártalanítást, valamint segítségnyújtást kell biztosítania Önnek. Ezek a jogok, bármilyen járatra vonatkoznak, beleértve a bérelt járatokat (charterjáratokat) is, amennyiben Ön idejében bejelentkezik (check-in) a járatra, amely:

A beszállás megtagadása:

Amennyiben az utasok száma meghaladja a rendelkezésre álló ülőhelyekét, a légitársaságnak először önként jelentkezőket kell felkérnie, hogy azok – megállapodás szerinti juttatások ellenében – adják át ülőhelyüket. A juttatások tartalmazzák a repülőjegy [5] árának visszatérítésének lehetőségét, vagy azt, hogy Ön más közlekedési eszközzel juthasson el úti céljára.

Ha Ön nem tartozik az ülőhelyüket önként átadók közé, a légitársaságnak a következő összegű kártalanítást kell fizetnie Önnek:

A kártérítés összege a felére csökkenthető, ha a késés a fenti esetekben nem több mint két, három, illetve négy óra.

A légitársaságnak továbbá a következő ellátást kell nyújtania Önnek:


Járattörlés (Cancelled):

Ha az Ön járatát törlik, a járatot működtető légitársaság a következőket köteles nyújtani Önnek:

A légitársaság járattörlés esetén, a beszállás megtagadásánál említettel azonos mértékű kártalanítás megfizetésére is köteles, kivéve, ha idejében értesítette az utasokat, és más közlekedési lehetőséget biztosított számukra, amellyel az eredetileg tervezettel megközelítőleg azonos időben érkeznek úti céljukra.

A kártalanítás vagy a visszatérítés történhet készpénzben, banki átutalással vagy csekkel, valamint – ha Ön ehhez írásos hozzájárulását adja – akkor utazási utalványok (voucher) formájában is. A kifizetésnek hét napon belül meg kell történnie.

A légitársaság nem köteles a járattörlés miatt kártérítést fizetni:

Amennyiben Ön a járattörlés esetén a repülőjegy árának visszatérítését választja, továbbá semmilyen követelése nem lehet a légitársaság felé. Ennek megfelelően nem tarthat igényt élelmiszerekre és üdítőkre, egyéb ellátásra, vagy szállásfoglalásra a továbbiakban.

100.000 szállás [6] világszerte – Magyar kezelőfelület, Biztonságos fizetés
Olcsó repülőjegyek [4] New York, London, Párizs, és más nagyvárosokba!

Jelentős időtartamú késés:

Valamennyi járat esetében, beleértve a charterjáratokat (bérelt járatokat) is, amennyiben Ön idejében bejelentkezik (check-in) a járatra, amely:

továbbá a járatot működtető légitársaság

A légitársaságnak az alábbi ellátást kell nyújtania Önnek jelentős időtartamú késés esetén:

Ha a késés öt óra vagy annál hosszabb, a légitársaság fel kell, hogy ajánlja a jegyár visszatérítésének lehetőségét is (ha szükséges, ingyenes visszautazással az utazás kiindulópontjára).

Járattörlés és késés utáni ellátás a Magyarországról induló járatok esetében:

A Monori Városi Bíróság döntése értelmében, amely 2010. áprilisában emelkedett jogerőre, a Magyarországról járatokat (charter és menetrend szerinti) indító légitársaságoknak egy rendelet, az alábbi összegek megtérítését írja elő járattörlés és késés esetén az utasoknak:

Elhelyezés magasabb vagy alacsonyabb osztályon:

– Előfordul, hogy a légitársaság egy utast magasabb osztályon helyez el, mint amelyre a jegyet váltotta. Ebben az esetben a légitársaság nem kérheti a különbözet megtérítését.

– Ha az utast a légitársaság alacsonyabb osztályon helyezi el, mint amelyre a jegyet váltotta, akkor a különbözet visszatérítésére igényt tarthat.


Poggyász:

A poggyász késésével, elvesztésével és károsodásával kapcsolatos esetekben a Montreali Egyezmény az irányadó, amelynek értelmében a légi fuvarozó (légitársaság) köteles minden egyes ellenőrzött poggyászt poggyász-azonosító címkével ellátni, majd az azonosító címkéket az utas részére átadni, amellyel az utas probléma esetén a poggyász feladását tudja igazolni. Az azonosító címkét őrizze meg addig, amíg a poggyászát hiánytalanul vissza nem kapja! Ön legfeljebb 1 000 SDR (Special Drawing Rights – SDR – Nemzetközi Valutaalap tagjainak pénzneme, 1 SDR = kb. 1,1 EUR) összegű kárigénnyel léphet fel, ha a világ bármely részén egy EU-beli légitársaság járatán kár éri amiatt, hogy megsemmisül, megsérül, elvész vagy késve érkezik meg a poggyásza. Kivételt képez ez alól, ha az utas, amikor a poggyászt a fuvarozónak átadta, külön kiszolgáltatási érdekbevallást tett, és az ezért felszámított esetleges pótdíjat megfizette, ebben az esetben még a pótdíj megfizetésére is igényt tarthat az utas. A feladott poggyász károsodásával kapcsolatos kárigényét írásban kell benyújtania a légi fuvarozónak a poggyász átvételét követő 7 napon belül, késve érkező poggyász esetén pedig az átvételt követő 21 napon belül. A légi fuvarozó (légitársaság) a poggyászért a feladástól számítva egészen addig felel, amíg az utas azt kézhez nem kapja. A légi fuvarozó mentesül a felelősség alól, ha a kár a poggyász benne rejlő hibája, minősége vagy eltérése miatt következett be. Ha a légitársaság nem ért egyet a követeléseivel, Ön bírósághoz fordulhat.

Mozgáskorlátozott utasok:

Minden körülmények között a légitársaságoknak elsőbbséget kell biztosítani a mozgásukban korlátozottak számára és ápolóiknak vagy vakvezető kutyáiknak, akik igazoltan kísérik őket.

Baleseti sérülés, haláleset:

Ön kárigénnyel léphet fel, ha a világ bármely részén egy EU-beli légitársaság járatán bekövetkezett baleseti sérülés következtében kárt szenved. Sürgős anyagi szükségletei fedezésére jogában áll előleget kérnie. Ha a légitársaság nem ért egyet a követeléseivel, Ön bírósághoz fordulhat. Haláleset esetén az Ön hozzátartozója kárigénnyel léphet fel a légitársasággal szemben.

Kárigényét ahhoz a légitársasághoz nyújthatja be, amellyel szerződése van, vagy ahhoz, amely ténylegesen működteti a járatot, amennyiben a kettő különbözik.

A fenti jogokon kívül kárigénnyel léphet fel az utazási vállalkozónál (pl.: utazási iroda), ha az – az úti céltól függetlenül – nem nyújtja az EU-n belül kötött megállapodás szerinti szolgáltatásokat. Ezek a jogok a meghirdetett utazás szerinti járat igénybevételének meghiúsulására is vonatkoznak. Ezenkívül, ha az utazási vállalkozó által meghirdetett szolgáltatások jelentős része meghiúsul, a vállalkozó (pl.: utazási iroda), köteles segítséget nyújtani, valamint – további költség felszámolása nélkül – más megfelelő intézkedéseket tenni, beleértve az utazást is.


Ellátással kapcsolatos rendelkezések:

A légitársaságnak a várakozási idővel ésszerű arányban kell felajánlania élelmiszert és üdítőket. Szállodai elhelyezést csak akkor, ha egy vagy több éjszakás ott tartózkodás szükséges, vagy ha az utazónak a szándékaihoz képest tovább kell ott tartózkodnia.

Elállással kapcsolatos szerződési feltételek:

Elállásra az utazás megkezdése előtt bármikor lehetősége van az utasnak, ennek részleteit az egyes légitársaságok üzletszabályzata tartalmazza. Általában a teljes viteldíj visszajár, de a különböző légitársaságok a törlésért gyakran díjat (easyJet – 10.500 Ft, Wizz Air [7] – 16.500 Ft) számítanak fel, amelyet lehet, hogy egyéb feltételekhez is kötnek (easyJet légitársaság esetében törlésre csak a járat menetrend szerinti indulása előtt legfeljebb 2 órával van lehetőség), ezért mindenképpen olvassuk el a légitársaságok üzletszabályzatának ide vonatkozó részeit.

Ha az utazási vállalkozó (utazási iroda, utazásszervező) az utazási szerződés feltételeit az indulás előtt valamilyen okból kifolyólag jelentősen módosítani kívánja, arról köteles az utast haladéktalanul tájékoztatnia. Ebben az esetben az utas jogosult elállni a szerződéstől, visszakérheti a befizetett díjat, és bánatpénz sem követelhető tőle.

Letöltések:

Hasznos linkek:

A Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal (MKEH) által engedélyezett utazási vállalkozók listája [10].

Tipp:

Vitás esetekben az alábbi hatóságokhoz fordulhat:

Fel az oldal tetejére [11]

[12] [13]
Légi utasok jogai, Vis major, Kártérítés
Értékelés