London tömegközlekedése: Londoni metró, Villamos, Busz, Vasút 10/08/17
Szerző: RepülőjegyUtazás.hu
London közlekedését 2003. óta a Transport for London (TfL) vállalat irányítja. Hozzájuk tartozik a metró, a villamosok és buszok üzemeltetése, a DLR, a folyami hajózás, a taxik, de még az […]
London közlekedését 2003. óta a Transport for London (TfL) vállalat irányítja. Hozzájuk tartozik a metró, a villamosok és buszok üzemeltetése, a DLR, a folyami hajózás, a taxik, de még az utak felügyelete is. A tömegközlekedés a feltölthető Oyster rádiófrekvenciás azonosítású chipkártyás fizetési rendszerét használja, de még léteznek papíralapú jegyek is, de ezek jóval drágábbak. London a 2. legdrágább nagyváros Moszkva után, ami sajnos a viteldíjak áraiban is tükröződik. Aki autóval szeretne közlekedni a város területén, annak fel kell készülnie az óriási dugókra, és a parkolási nehézségekre, ezért mindenképpen gyorsabb közlekedést biztosít a tömegközlekedési eszközök használata. Londonban a metróval juthatunk el leggyorsabban egyik pontból a másikba.
- Jegyvásárlás: Oyster
Aki csak néhány napra utazik Londonba, annak érdemes megfontolnia a London Pass kártya megvásárlását az utazási opcióval, amellyel ingyenesen használhatóak az alább felsorolt tömegközlekedési eszközök, és nem utolsó sorban a kártya felmutatásával rengeteg londoni nevezetesség is ingyenesen megtekinthető.
– Londoni metró (London Underground vagy The Tube)
Londonban található a világ legrégibb metrórendszere (1863. januárjában nyitották meg), de London büszkélkedhet a világ legnagyobb metróhálózatával is a vonalak összhosszúságát tekintve, amely eléri a 400 kilométert, amiből mindössze csak 167 km található a föld felszíne alatt. A metróhálózat jelenleg 11 vonalon működik, és 268 állomást érint. A vonalakat egyedi névvel és jellegzetes színnel jelölik. A metróhálózatot 9 zónára osztották. Az 1. zónát London belvárosa jelenti, majd innen kifelé haladva jön a többi. A turisták által talán a legfontosabb a 6. külső zóna, amelybe a Heathrow repülőtér is tartozik. Az érvényes jegy nélkül utazók £50 pótdíjat kötelesek fizetni, és a helyi törvények szerint még büntetőeljárás is kezdeményezhető ellenük, aminek mértéke £1000 vagy 3 havi szabadságvesztés is lehet. Továbbá azok az Oyster kártya birtokosok, akik nem érintették megfelelően a kártyájukat az olvasó terminálokhoz, azoknak a napi legmagasabb viteldíjat (£4 vagy £5) kell büntetésként megfizetniük. A metró nem közlekedik a nap 24 órájába. A szerelvények reggel 5:30-kor indulnak és hajnali 01:00 óráig közlekednek.
– Busz (Bus)
A londoni buszhálózatot, mintegy 500 vonalat a TfL vállalattal szerződésben álló magántársaságok üzemeltetik. A társaságokat számos előírás kötelezi, az egységes szolgáltatás érdekében. Azonos díjszabást kell kínálniuk, és az is elő van írva, hogy a buszok csak is piros színűek lehetnek. A metróval ellentétben a buszok éjjel-nappal közlekednek. Az éjszakai járatokra egy N betű figyelmeztet. A reggeli (8-9:30) és a késő délutáni (16:30-18:00) csúcsidő idején a nagy közlekedési dugók végett nem érdemes a buszokat használni, ezekben az időpontokban közlekedjünk inkább a metróval. A régi emeletes piros buszok (Routemaster), amelyek London jelképeivé váltak, napközben már csak 2 vonalon közlekednek a turisták kedvéjért. Az egyik a 15-ös vonal (Tower Hill és a Trafalgar Square között), a másik pedig a 9-es vonal (Royal Albert Hall és Aldwych között), ahol a legendás Routemasterek megtalálhatóak.
– DLR (Docklands Light Railway)
A DLR London keleti részében működő városi vasút, amely többnyire a felszín felett több méterrel közlekedik. Pályaszakaszának hossza 31 km, a vonatok 5 vonalon járnak, és 39 állomást érintenek. 2005 végétől már a London City repülőtér is elérhető a gyorsvasúttal. A szerelvények általában 3-4 percenként indulnak, papírjeggyel és Oyster kártyával is használhatóak. A vonatok különlegessége a teljes automatizáltság, a vezető fülkéjük teljesen üres, mert a vonatokat nem emberi kéz irányítja, hanem egy központi irányítórendszer. A vonatokon utazik egy kalauz is, aki felügyeli az ajtók záródását, a jegyeket kezeli, és a vezérlőrendszer meghibásodása esetén is át tudja venni az irányítást a szerelvény felett.
– Overground
A londoni Overground egy vasúthálózat, amely 86 km hosszú pályaszakaszból áll, 4 vonalon működik, és 55 állomást érint. Több helyen átszállási lehetőség van a DLR vonatjaira vagy a metróhálózatra. Az alábbi metróvonalakra van lehetőség átszállni: (Bakerloo, Central, District, Hammersmith & City, Jubilee, Northern és Victoria) Az Overground az Oyster kártyával is használható.
A vonatok általában hajnali 5 órától éjfélig közlekednek az alábbi 4 vonalon:
- North London (Richmond és Stratford állomások között)
- West London (Clapham Junction és Willesden Junction állomások között)
- Gospel Oak – Barking (Gospel Oak és Barking állomások között)
- Watford DC (Watford Junction és Euston állomások között)
Olcsó fapados repülőjegyek Londonba – easyJet, Wizz Air, Ryanair, Air Berlin
– Vasút (Train)
A vasúti közlekedést többnyire a külső agglomerációban élők használják, amikor London központjába indulnak dolgozni. A legnagyobb pályaudvar a London Bridge, ahol évente több mint 80 millió utas fordul meg. Az összes pályaudvar a Fenchurch Street pályaudvar kivételével csatlakozik a metróhálózathoz.
– Villamos (Tram)
A londoni villamoshálózat (Tramlink) London déli részeit köti össze. A Tramlink hálózat vonalának hossza 28 km, és 39 állomást érint, központja Croydon. Az egyetlen átszállási lehetőség metróra Wimbledon-nál a District vonalra van.
1.000 hotel, hostel és budget szállás Londonban – 12 font/éjszaka/fő-től
« London Pass – Ingyenes tömegközlekedés, Ingyen belépő London 55 nevezetességéhez London repülőterei: Heathrow, Luton, Gatwick, Stansted, London City »
Cimkék: DLR, London, metró, Overground, Oyster, tömegközlekedés, Underground
Szóljon hozzá, vagy küldjön visszajelzést weboldaláról.
0 hozzászólás